Для сучасних, активних, креативних батьків

Як допомогти дітям стати творчими

(поради батькам майбутніх творців)

Сучасні батьки добре розуміють важливість розвитку творчого

потенціалу дитини. Проте часто покладаються в цьому на сторонніх осіб,

намагаючись залучити сина чи доньку до участі в різноманітних гуртках. Але

чи завжди фахівці “ззовні” здатні врахувати індивідуальні особливості

дитини, її інтереси, можливості, наявний досвід? І чи достатньо 25-30

хвилин двічі на тиждень, щоб запрацювали творчі “двигуни” маляти? Без

батьків тут не обійтися!

Не будьмо занадто серйозними. Якщо прагнете виховати творчу

особистість, дайте волю своїй фантазії й спробуйте подивитися на світ очима

дитини!

Самі ж мами й тата не завжди готові пограти з дітьми, не знають. Як

підтримати дитяче фантазування, рідко пустують і жартують зі своїми

малюками. Водночас саме спільні з близькими ігри і фантазування

відкривають дитині шлях до творчості. А ще спрямовують налагодженню

взаємин у родині, формуванню довіри, знімають емоційне напруження.

Спостерігаючи за дітьми в перші 5-6 років життя, насамперед

помічаємо їхню надзвичайно високу активність, здатність виокремлювати в

довкіллі непомітні для нас, дорослих, речі, готовність щомиті долучитися до

діяльності з їх перетворення. Малята постійно перебувають в активному

пошуку та намаганні відповісти на питання: що це, і що із цим можна

робити? Звичні для нас речі перед дитиною постають як особливі, наповнені

таємничими смислами і неймовірними можливостями.

Так звичайне тісто дитина сприймає як дивовижний матеріал з

неймовірними властивостями: воно може набувати певної форми і так само

легко її змінювати, може “протікати” крізь пальці й знову повертатися до

попереднього стану, його можна спробувати на смак, понюхати, воно липне

до рук, але цьому можна легко зарадити. Дитина захоплено мне його, рве,

розкочує, збирає в кульку і знову розкочує. І таких незвіданих і

багатофункціональних речей навколо малюка безмежна кількість!

Дайте дитині можливість експериментувати з різними матеріалами:

тістом, глиною, піском, фарбами, пластиліном, паличками і камінцями...

Кожна дія дитини — акт творчості. Дитина не народжується з

готовим уявленням про світ, вони є її прижиттєвими надбаннями. Малюк

поступово входить у світ речей. Що постає перед ним як незрозумілий,

мінливий. Намагаючись осягнути світ, дитина користується можливостями,

даними їй від природи: вільно діє, робить спроби, експериментує, комбінує,

тобто творить.

Здається, є багато справ, які дитина дошкільного віку виконує стереотипно, не

вкладаючи в них творчості, але це лише на перший погляд, адже звичайне

миття рук у будь який момент може перетворитися на  боротьбу з водною

стихією, а процес одягання — на підготовку до експедиції на Північний

полюс.

Менше теорії, більше практики. Розповіді, описи, розглядання

картин, відео не замінять дитині живого споглядання та практичного

опанування навколишньої дійсності. Щоб осягнути сутність предмета,

дитина мусить узяти його до рук і діяти з ним, щоб отримати уявлення про

певну дорогу чи напрям, дитина має “виміряти” цей шлях своїми ногами,

щоб відкрити приховані властивості предметів, вона має експериментувати.

Творчість вимагає уяви, фантазування, емоційного піднесення, які

можуть народжуватися у практичній діяльності. Що багатший практичний та

емоційний досвіт дитини, то більше в неї можливостей для перетворення й

створення нового.

Замість готових шаблонів і зразків — ненав`язливе спрямування

дитячого пошуку. Досить часто, намагаючись допомогти дитині впоратися з

певним завданням, батьки просто показують, як слід діяти, це призводить до

того що в дитини формується переконання: без допомоги вона не впорається,

і в неї ніколи не вийде так як у мами, або дитина опановує продемонстровані

шаблони дій, потрапляючи тим самим у світ застиглих форм. Які мають

досить віддалене відношення до творчої діяльності.

Роль значущих дорослих полягає в делікатній підтримці, зокрема

емоційній, у посередництві, ненав`язливому спрямуванні, готовності до

спілкування та обговорення.

Розглядаючи разом з дитиною її малюнки чи вироби, варто “помітити”

незвичайні творчі елементи в її роботі (у малюнку особливим чином

зображене небо; дерево, що неначе згинається під силою вітру; трава, яка

ніби щось шепоче, і т. ін.). Не варто очікувати від малюка шедеврів у

звичному розумінні. Разом з тим, кожен дитячий виріб — це таки шедевр з

погляду того, що було вкладено в ного, - натхнення, емоційне піднесення,

фантазування, інтелектуальна інтеграція.

Дитині потрібен час і місце для творчості. Дуже важливо, щоб

дитина мала вільний від обов`язкових справ час, який вона може

використовувати на власний розсуд.

Навколо неї мають бути матеріали для малювання, ліплення,

конструювання, різний викидний матеріал. Варто вітати будь-яку творчу

активність: чи то малювання, чи ліплення, чи конструювання, а чи створення

виробів з паперу. Бажано перетворити дитячу кімнату або окремий куточок у

загальному приміщенні на місце експериментування, реалізації задумів,

джерело творчих ігор.

Грайте разом! Особливе місце в житті дитини має займати гра, і

насамперед сюжетно-рольова. Важко переоцінити її роль у розвитку творчого

потенціалу. Вона відповідає дитячій природі, й у ній є все, що дає підстави

вважати цю діяльність творчою: вільне трактування дитиною реальності та її

перетворення на сюжет, вироблення стратегії реалізації ігрових цілей,

розвиток рольових відносин, вироблення й дотримання певних правил. Для

гри потрібні партнери і тут батьки можуть відіграти свою роль, чи то як

повноцінні рівноправні учасники, чи як епізодичні. Батьки можуть стати

учасниками гри на рівних з дітьми умовах, але при цьому ненав`язливо

спрямовувати її перебіг, допомагати знайти нові напрямки розвитку гри, коли

вона заходить у глухий кут, висувати ідеї та пропонувати рішення.

Шановні батьки, у ваших руках безмежний ресурс — любов до

дитини, - і він дає можливість зробити значний внесок у розвиток творчого

потенціалу ваших малюків. Радійте разом з дитиною її відкриттям,

дивуйтеся, різним речам, розкривайте зміст ваших суджень про світ,

спрямовуйте фокус контролю не на кінцевий продукт дитячої діяльності, а на

процес — саме в ньому й народжується творчість вашого малюка.



1.                    Вироби своїми руками разом з дітьми  ТИСНИ:

2.                    18 розвиваючих ігор на кухні ТИСНИ:

3.                    Скоромовки та чистомовки для
                        вдосконалення дитячого мовлення ТИСНИ :






4.                    Математичні ігри з малюками ТИСНИ:
                                                                           ТИСНИ:

5.                    Поробки із сірників та пластиліну ТИСНИ:

6.                    Мнемотаблиці для вивчення віршиків
  




7.Рухливі ігри вдома  ТИСНИ

8. Вправа " Яка картинка наступна" ТИСНИ

9. Розмальовки "Пору року" ТИСНИ

10. Солоне тісто для дитячої творчості ТИСНИ

11. Як розважити дітей під час вимушеного карантину ТИСНИ

12. Робимо разом з дітьми сонячну систему ТИСНИ


                                  КОНСУЛЬТАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ:


























2 комментария: